Kom i gang med Google Analytics

Hei!

Da har det gått noen uker siden jeg sist var aktiv på bloggen, og grunnen til det er fordi det har vært veldig mye skole, nettbutikk, eksamen og jobb. Bloggen har derfor blitt litt nedprioritert dessverre. Men nå er jeg tilbake og vi har nå begynt på «modul 4», som er det siste faget dette semesteret. Faget heter «digital markedsføring» og her har vi Marius Vetaas Thomassen som foreleser. 

I dette første innlegget skal jeg skrive en «how to»-artikkel, eller en «hvordan bruke»- artikkel om Google Analytics. Grunnen til dette er fordi vi har brukt Google Analytics som et analyseverktøy både i bloggen og i nettbutikken. Derfor skal jeg i dette blogg-innlegget se nærmere på hvordan man kan konfigurere Google Analytics. Vi starter derfor enkelt og greit med: 

Hva er Google Analytics?

«Med Google Analytics implementert kan du gjøre nyttige analyser for å kartlegge hvem de besøkende på nettsiden er» (Fem grunner til hvorfor du burde bruke Google Analytics u.d.). Med andre ord kan en se alle trafikktallene til de besøkende på nettsiden. Disse tallene kan igjen deles opp i ulike kategorier, som for eksempel geografisk plassering, alder, fordelingen mellom menn og kvinner osv. Denne typen informasjon er gull verdt for de som jobber med markedsføring, det gir dem mulighet til å identifisere hva som fungerer og ikke fungerer av deres innhold. For eksempel kan du finne ut hvor de mest lønnsomme kundene befinner seg, og hvilke sider på nettsiden som fører til mest salg. Derfor kan markedsførere enkelt gjøre endringer om gir større lønnsomhet. 

Bildet er hentet fra: https://pixabay.com/photos/electronics-mobile-phone-screen-1868708/

Hvordan sette opp Google analytics?

Hele prosessen starter enkelt med at du som bruker må opprette en Google Analytics konto. Her er det viktig at du konfigurerer innstillingene for datadeling, slik at du kan styre hvilke data du deler med Google. Når du har fått kontoen din på plass, må vi legge inn ulike områder. Her må du legge til hvilket område du befinner deg i, samt hvilket område du ønsker å selge til. Selve prosessen kan enkelt gjøres ved å følge de tre stegene som står under:

  1. «Gi området et navn (f.eks. «Nettstedet til Bennys burgerbar»), og velg valutaen og tidssonen som skal brukes i rapporteringen. Hvis en besøkende er innom nettstedet ditt på en tirsdag i brukerens tidssone, men det er mandag i tidssonen din, blir besøket registrert som å ha forekommet på mandag.
  2. Klikk på Neste. Velg bransjekategori og bedriftsstørrelse.
  3. Klikk på Opprett, og godta vilkårene for bruk av Analytics og tillegget om databehandling.» ([GA4] Konfigurer Analytics for apper og/eller nettsteder u.d.)

Til slutt må du legge inn Analytics-taggen inn på nettsiden din, på denne måten vil du få data inn på det nye Google Analytics 4 området ditt. 

Hvorfor implementere Analytics til ditt nettsted?

Å implementere Google Analytics er ikke noe du må, eller nødvendigvis får så mye utbytte av, det er litt opp til deg selv. Men da kan jeg nevne litt fra mine egne erfaringer etter jeg implementerte Analytics. I forbindelse med valgfaget jeg har dette semesteret (digital markedsføring), fikk vi i oppgave å sette opp en blogg og koble den opp mot Analytics. Jeg har derfor hatt muligheten til å følge med på trafikken inne på bloggen. Gjennom Analytics har jeg sett hvilke blogg-innlegg som har fått mer oppmerksomhet enn andre, dette gjør at jeg enkelt kan gjøre om på de innleggene som trenger mer oppmerksomhet. Gjennom semesteret har jeg også valgt å publisere innlegg på LinkedIn, og ved hjelp av Analytics kan jeg enkelt se at disse innleggene får mer trafikk enn de som ikke har blitt publisert. Jeg har derfor lært at hvis jeg ønsker flere besøkende på bloggen, så kan jeg dele det på LinkedIn. Videre vil jeg ta for meg generelle fordelene med Analytics. 

Bildet er hentet fra: https://pixabay.com/photos/computer-statistics-traffic-5837248/

Andre fordeler ved å bruke Google Analytics

Det er flere fordeler ved å bruke Google Analytics, som jeg har skrevet tidligere er nok den største fordelen at du kan se alt av trafikk inne på nettiden, og hvor denne trafikken kommer fra. For det kan være svært nyttig å forstå hvor trafikken stammer fra, for her kan du grave dypere inn i hvilke kanaler som blir brukt. For eksempel kan du se hvor mye av trafikken som stammer fra direktetrafikk, Facebook, Instagram eller Googles søkemotor. 

Du kan også benytte deg av UTM-tagging. «Ved å benytte UTM-tagging i URL-en i alle organiske og betalte aktiviteter, kan du også spore trafikk helt ned på kampanje-, målgruppe-, annonse- og budskapsnivå.» (Fem grunner til hvorfor du burde bruke Google Analytics u.d.). På denne måten kan du enkelt få informasjon om hvilke markedsaktiviteter som gir lønnsomhet. 

Noen andre fordeler som kommer gjennom Analytics, er muligheten til å forstå hva brukerne gjør inne på nettsiden. Med Analytics kan du se hvilke sider eller kategorier som er mest besøkt (kan også sette tidsbegrensninger). Hvor befinner brukerne seg lengst? Hva leser de mest? Hvor lang tid bruker de på hver side? Hvor langt «scroller» de? Og hvo mange klikker seg videre? Alt dette kan du finne ut av ved hjelp av Google Analytics. (Fem grunner til hvorfor du burde bruke Google Analytics u.d.)

Ved hjelp av Google Analytics kan du også konfigurere meningsfulle «Goals». Det vil si at du kan måle det om er viktig for deg, og dette kan du gjøre ved å skreddersy dine egne målsettinger (goals). Analytics vil hjelpe deg å finne ut hvor brukerne faller av, og med denne informasjonen kan du gjøre ulike tiltak for å øke konverteringsraten, samt at brukerne får en bedre brukeropplevelse. 

Ut ifra alle disse fordelene kan jeg med trygghet si at Google Analytics vil kunne hjelpe deg til å ta gode, eller strategiske beslutninger knyttet til markedsføring. Og den siste fordelen jeg vil trekke frem er at Google Analytics er helt gratis. Jeg håper du fant dette innlegget interessant, og at det eventuelt har hjulpet deg i din beslutning om å bruke Analytics, eller ikke. Legg gjerne igjen en kommentar. 

Referanseliste

u.d. [GA4] Konfigurer Analytics for apper og/eller nettsteder. Funnet Mai 2022. https://support.google.com/analytics/answer/9304153.

u.d. Fem grunner til hvorfor du burde bruke Google Analytics. Funnet Mai 2022. https://www.coretrek.no/aktuelt/fagstoff/fem-grunner-til-hvorfor-du-burde-bruke-google-analytics.

One thought on “Kom i gang med Google Analytics

  1. Hei Sigurd,

    Et veldig fint innlegg! Du har fin struktur, tydelig poenger og fine underoverskrifter. I tillegg er innlegget detaljert, veldig bra! Til neste gang vil jeg anbefale deg å inkludere en kort konklusjon/avslutning for å skape en enda tydeligere helhet i innlegget.

    Jeg gleder meg til å følge deg videre – bra jobbet!

    Thea K, studentassistent

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *