Grunnleggende om mentor og nettverksbygging

Hei

I denne ukes blogg-innlegg vil «mentor» være et sentralt ord. Vi har fått i oppgave å ta et kurs i hvordan skaffe seg en relevant mentor. Fordi det er som våres foreleser Karl Philip Lund skrev i oppgaven «At du kan skaffe deg jobb gjennom nettverk er allment kjent, men hvordan skjer det i praksis?». Gjennom et digitalt kurs har vi fått veldig verdifull informasjon om hvordan denne prosessen kan gjøres på en enkel måte. Derfor vil jeg i dette blogg-innlegget gi et lite sammendrag av hva kurset gikk ut på.

Skjermbilde er hentet fra first round kurset

Modul 1 – Your proffesional identity

I denne modulen vil kurset hjelpe deg med å koble sammen punktene for å vise hvordan et nettverk kan være autentisk, verdifullt og oppnåelig. Modulen tar også for seg hvordan du som student sakte men sikkert beveger deg over til å få en mer profesjonell identitet. For med en mentor, eller en person på innsiden av en relevant virksomhet er gull verdt, fordi vedkommende kan hjelpe deg å utforske ulike karrieremuligheter med sine egne perspektiver. Kurset trekker spesielt frem fem egenskaper som kan hjelpe deg å dekke en rekke feil. 

  1. Empati: lær deg å se fagpersonens ståsted som et menneske
  2. Nysgjerrighet: vi at du er interessert i å lære av dem og deres erfaring
  3. Takknemlighet: vær takknemlig for at folk gir deg sin tid og innsikt
  4. Relevans: fortell hvorfor du nådde ut og hvorfor samtalen ville være nyttig
  5. Respekt: behandle dem slik du ønsker å bli behandlet hvis du hjalp noen.

Modul 2 – Find proffesionals using Linkedin

Denne modulen lærer deg hvordan du bruker Linkedin´s søkefunksjonaliteter basert på dine egne interesser og tilknytninger. I kurset skiller de mellom fire ulike grader av tilhørighet som kan hjelpe deg i søket ditt. 

Perfect overlap: dette er noen du indentifiserer deg med, eller har noe til felles med fra f.eks. høyskolen og studieretningen du gikk. Det kan også være noen fra samme bedrift eller som er i den bransjen du retter deg mot. 

Great overlap: dette er enkelt og greit noen som fra høyskolen din, eller noen som gikk samme studieretning som deg, som jobber i den bransjen du er interessert i. 

Similarities: Noen i et selskap du er interessert i som gjorde det samme utenom faglige ved en lignende høyskole. Eller noen du identifiserer deg med som jobber i en bedrift du synes er interessant. 

Someone interesting: et medmenneske som gjør noe du synes er interessant. 

Modul 3 – Send effective Linkedin messages

I denne modulen lærer vi hvordan en best kan sende Linkedin meldinger som fungerer, og hvordan denne plattformen er en effektiv måte å ta kontakt med andre på. Et godt Linkedin budskap skal ta for seg de fem egenskapene fra modul 1. Budskapet i meldingen trenger ikke være langt, men i kurset fokuserer de på at meldingen skal svare kort på hvem du er, hvorfor du tar kontakt og hva hensikten er/ hva du lurer på

Modul 4 – Coordinate calls efficiently

Denne modulen tar for seg i all hovedsak hvordan du skal koordinere en telefonsamtale til en mentor/profesjonell. Her er det tre punkter som kurset mener er viktig for at en skal få mest mulig kvalitet ut av samtalen. Det første punktet er effektivitet, dette betyr en kort melding som treffer alle elementene som kreves for å koordinere en samtale. Eksempel på dette er: dato, tid, videosamtale eller telefonsamtale og hvilket nummer ringer bør benytte seg av. Det andre punktet er «Deferential», og dette går ut på fleksibilitet og tilgjengelighet. Det er viktig å huske at det er du som strekker deg for å be om hjelp. Det er derfor viktig å være fleksibel ovenfor den du spør. Det siste punktet er å ta initiativ, for ikke bare vil du øke sannsynligheten for en samtale, men du vil også kunne vise deg fra en god side. 

Modul 5 – Anatomy & navigation of a call

Her skal vi se nærmere på hvordan vi kan dele opp en samtale i dens typiske faser, og vi lærer hvordan du trygt starter, navigerer og fullfører samtalen. For alle samtaler vil være forskjellige, men de vil alle gå i samme retning. Derfor er det viktig å være forberedt på de forutsigbare fasene, slik at vi kan forberede oss, samt kontrollere samtalene. 

Modul 6 – Proffesional story prototyping

Denne modulen går ut på hvordan vi omformer historiefortellingsopplevelsen, og her gir kurset oss en trinn-for-trinn-guide på hvordan vi styrer samtalen i den retningen vi ønsker. Modulen handler i hovedsak om hvordan vi presenterer våres «profojonelle» identitet for nye målgrupper, og hvordan vi kobler ferdighetene/interessene dine til visse mulige karriereveier. 

Modul 7 – Go in ready: research & questions

I denne modulen lærer vi om hvordan du kan gjøre raske undersøkelser som øker kvaliteten på hver samtale. Her handler det om å stille forberedt, slik at vi får mest mulig utbytte ut av samtalene. Kurset tar utgangspunkt i tre kategorier som spørsmålene kan deles inn i. 

Hovedspørsmålet: dette handler om mentor sin historie, her vil det være smart å lære om veien de tok til der de er nå. Om de vurderte noen andre veier eller hva som er relevant for din egen historie

Det andre settet med spørsmål: dette handler om hva slags arbeid mentor gjør, hvilke ferdigheter som trengs, hvordan bransjen utvikler seg, ulike utfordringer og hvilke bedrifter de konkurrerer med. 

Det tredje settet med spørsmål: dette er råd til deg selv, her kan det være lurt å spørre om for eksempel ulike råd om å følge i deres fotspor, hvilke andre muligheter en bør vurdere og om det er noen anbefalte ressurser en bør se nærmere på. På bildet under ser man også hvordan en kan forberede seg på kort tid.

Skjermbilde er hentet fra first round kurset

Modul 8 – Build lasting relationships

Denne modulen handler om å bygge en god og langvarig relasjon med mentoren, og verdien av å følge opp over tid. Den første måten å bygge en kontinuerlig forbindelse på er å sende en tilbakemelding til mentor på. Det er viktig å vise sin takknemlighet ovenfor mentor bruk av tid, når du pratet med vedkommende. Det er også viktig å vise at du fikk noe ut av samtalen, slik at mentoren føler at h*n også har bidratt. Avslutningsvis vil det være lurt å spørre om mentoren vil opprettholde kontakten, på denne måten bygger du langvarige relasjoner. 

Håper du fant dette innlegget interessant, legg gjerne igjen en kommentar!

Referanser

Alt av informasjon ble hentet fra First Round – networking basics kurset.

One thought on “Grunnleggende om mentor og nettverksbygging

  1. Hei Sigurd!

    Veldig fint at du har gjennomført kurset om hvordan du kan skaffe deg en mentor, det er utrolig viktig! Innlegget ditt er oversiktlig og det er fint at du har skrevet et sammendrag fra de ulike modulene. For å gjøre innlegget mer interessant hadde det vært fint om du hadde skrevet noe om dine erfaringer med kurset – tips til neste innlegg!

    Stå på videre!

    Thea K, studentassistent

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *