Hei digitale verden!
I dette blogg-innlegget vil jeg ta utgangspunkt i virksomheten som jeg skriver om på eksamen, som er Hennes & Mauritz. Her skal jeg skrive om hvilke kommunikasjonsplattformer som er mest relevant for H&M for å nå sine mål.
H&M er en stor internasjonal virksomhet, som har store kommunikasjonsplattformer. H&M har store markedsavdelinger som hver dag jobber med å produsere innhold til de ulike kanalene. H&M er å finne på de fleste sosiale plattformene, men i denne oppgaven vil jeg ta for meg H&M sin egen applikasjon, Facebook, Youtube og Instagram.
H&M sin app
H&M har en app i likhet med veldig mange andre virksomheter, men akkurat innenfor klesbransjen kan det være deilig med en egen app. Det er ikke alle som har lyst til å besøke store butikker, ofte på steder med mange mennesker til stede, da kan en løsning være å bruke appen. Men selve appen har mange funksjoner, gjennom appen får en alle nye oppdateringer av klær, bestillingene dine kan spores og en kan lagre plagg slik at det blir lett å finne de igjen senere. Appen kan også brukes inne i butikken, ved å scanne produkter finner du fort ut om fargen, størrelsen eller antallet som er igjen på butikkens lager. (medlemmer får mer u.d.)
H&M på Facebook
På Facebook har H&M over 40 millioner brukere, så dette er en relativt viktig kanal for dem. På denne kanalen kommer H&M veldig nære kunden på deres private Facebook «feed». Kundene kan bruke chaten til å snakke direkte med H&M, samt dele innlegg med andre H&M medlemmer. H&M bruker også Facebook til å lansere tilbud og gi ut ellers annen viktig informasjon. Gruppen er selvfølgelig åpen for alle, slik at alle kan få med seg de nyeste kleskolleksjonene deres, samt tilbudene. (H&M u.d.)
H&M på Youtube
H&M er også å finne på Youtube, her deler de alt fra skjønnhet, livsstil og mote. De deler videoer fra ulike events, kampanjer og mye av det som skjer bak scenen. Siden de fleste som er på Youtube bruker dette som en underholdningskanal, er det viktig for H&M og skape en viss underholdningsfaktor, slik at videoene blir oppdaget. Derfor har de laget videoer fra produksjonen av produktene deres, og hvordan disse henger sammen med FNs bærekraftsmål, som for eksempel miljøavtrykk og menneskerettigheter. Ved at H&M klarer å underholde folk på fritiden, vil dette hjelpe dem ved at kunden får en sterkere relasjon til virksomheten. (H&M u.d.)
H&M på Instagram
Instagram er sosial plattform der bilder og korte videoer er i fokus. H&M er på Instagram, og der er det bilder av produktet virksomheten benytter seg av mest. Det er også mulig å handle direkte fra Instagram, men en annen viktig funksjon er å holde følgerene oppdatert. For med over 38 millioner følgere, vil det være viktig for H&M å skape et behov hos kundene. De kan benytte seg av ulike konkurranser, slik at de får engasjement og respons fra kundene. (H&M u.d.)
Referanseliste
u.d. H&M. Funnet 03 2022. https://www.facebook.com/hmnorge.
u.d. H&M. Funnet 03 2022. https://www.instagram.com/hm/?hl=nb.
u.d. H&M. Funnet 03 2022. https://www.youtube.com/c/HM.
u.d. medlemmer får mer. Funnet 03 2022. https://www2.hm.com/no_no/member/info.html.